Blog ini adalah blog yang menjadi ganti kepada blog www.mohdfikri.com/blog yang bermasalah setelah 2 tahun beroperasi. Segala bahan-bahannya dipindahkan ke sini. Harap maklum!

Jumaat, 7 Ogos 2009

Kitab Akidah al-Thahawiyah

November 21st, 2007 at 3:55pm

Majoriti ulama mengakui kebenaran hasil karya dari kitab Akidah al-Thahawiyah yang telah diterima oleh para ulama terdahulu hingga sekarang. Itulah antara komentar Syeikh Abdul Wahhab al-Subki terhadap kitab Akidah al-Thahawiyah.
Sememangnya hasil rangkaian kalimat yang telah diusahakan oleh al-Imam Abu Jaafar al-Thahawi ini mengandungi asas-asas akidah Ahl al-Sunnah wa al-Jamaah yang diyakini oleh umat Islam kecuali kelompok ahli bidaah yang menyimpang dan menyeleweng.Walapun terdapat beberapa kalimah yang perlu dikoreksi kembali dan hal ini telahpun dilakukan oleh para ulama dalam setiap huraian dan buku-buku mereka.
Namun hal itu, tidaklah menjadikannya sebagai sebuah buku yang salah ataupun mempunyai kesilapan dan juga kekurangan pada pandangan para ulama.Pada edisi terbitan yang lebih terkini, almarhum Syeikh Abdul Aziz bin Baz, mufti Saudi telah melakukan semula semakan dengan bantuan para pembantunya untuk menjelas dan membetulkan kesilapan beberapa kalimat yang terdapat padanya.
Oleh yang sedemikian, jadilah buku akidah ini lebih bermutu dan masih menjadi rujukan para pengkaji ilmu dari dahulu hingga kini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan