Blog ini adalah blog yang menjadi ganti kepada blog www.mohdfikri.com/blog yang bermasalah setelah 2 tahun beroperasi. Segala bahan-bahannya dipindahkan ke sini. Harap maklum!

Jumaat, 7 Ogos 2009

Kitab Musannaf


December 9th, 2007 at 2:05am

Musannaf merupakan kitab hadis yang disusun secara ringkas dalam beberapa bab fiqh dan agama. Tertib susunannya itu tidak lengkap dan tidak secara khusus. Manakala, topik yang dibentangkannya pula tidak lengkap sepertimana susunan kitab Jamik yang merangkumi semua topik agama dalam pelbagai bidang seperti topik ilmu, iman, ibadah, jihad dan sebagainya.

Malahan, susunannya juga tidak lengkap dalam topik fiqh sepertimana kandungan yang dipaparkan dari kitab-kitab Sunan. Adapun hadis-hadis yang dikumpul dalam bentuk Musannafat, antaranya seperti berikut:

i) Musannaf - Waki’ bin al-Jirah (w197H)
ii) Musannaf - Hammad bin Salamah (w167H)
iii) Musannaf - al-Imam Abd al-Razzaq bin Humam al-Saghani (w211H)
iv) Musannaf - Sulaiman bin Dawud al-‘Itki (w234H)
v) Musannaf - Abu Bakar Ibn Abi Syaibah, Abdullah bin Muhammad al-Ibsi al-Kufi (w235H)
vi) Musannaf - Baqi bin Makhlad al-Andalusi (w276H), Ibn Hazm al-Andalusi sendiri lebih mengutamakan musnad ini dari musannaf-musannaf yang lain.

Terdapat di dalam musannafat ini pelbagai hadis yang bertaraf marfuk, mauquf dan juga maqthu’. Oleh itu, sebaiknya dibaca hadis yang telah ditahqiq (disemak) oleh Syeikh Nasaruddin al-Albani rhm dan para ulama yang lain.

Semoga Allah merahmati kita dan mereka semua. Amin!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan